فلسفه حقوق

حقوقدانی که فلسفه حقوق نداند؛ حقوق خوانی بیش نیست!!!

فلسفه حقوق اسلامي از ديدگاه علامه طباطبايي (سيد مهدي طباطبايي)

اين نوشتار به قلم سيد مهدي طباطبايي، مدرس حوزه علميه آغازي براي بازکاوي مباني و فلسفه فقه و حقوق اسلامي به شمار مي‌رود و ديدگاه‌هاي علامه سيد محمدحسين طباطبايي، انديشمند معاصر جهان اسلام را در اين‌باره برمي‌رسد كه متن مقاله در اينجا قابل دسترسي مي باشد.  
به اعتقاد علامه قانون هيچگاه به نيكبختي نمي رسد؛ جز آنكه با ايماني همراه باشد كه نگاه بان آن اخلاق كريمه باشد و اخلاق كريمه نيز تماميت نمي يابد؛ مگربا يكتاپرستي و توحيد. بنابراين، توحيد ريشه اي است كه درخت سعادت انساني بر آن مي رويد و شاخه هاي آن، اخلاق كريمه است كه در جامعه از همين شاخه ها، ميوه هاي پاكيزه و نيكو به بار مي نشيند.(محمدحسين طباطبايي، الميزان، ج ۱۱ ، ص ۱۵)

برچسب‌ها: مقاله فارسی فلسفه حقوق
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم تیر 1391ساعت 11:54  توسط فلسفه حقوق   | 

نقدی بر سخنرانی " تأثیر مبانی فلسفی بر نظام‌های حقوقی "

جلسه ای با عنوان " تأثیر مبانی فلسفی بر نظام‌های حقوقی " در دانشگاه تهران با سخنرانی آقای دکتر محسن صفری، عضو هیأت علمی گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه تهران مورخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ برگزار گردید که فایل صوتی آن را در اینجا می توانید گوش کنید. کلیات سخنان ایشان بسیار مفید و آموزنده است. اما به اعتقاد اینجانب به مطالب ابرازی ایشان دو نقد وارد است که ما در کتاب «مبانی فهم علم حقوق» به آن پرداختیم. اول اینکه ... 


برچسب‌ها: دیدگاه مدیر وبلاگ
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیستم تیر 1391ساعت 2:36  توسط فلسفه حقوق   | 

ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ اﻋﺘﺒﺎر ﺣﻘﻮﻗﻲ و ﻫﻨﺠﺎر ﺣﻘﻮﻗﻲ (ﻣﻬﺮزاد اﺑﺪاﻟﻲ)

ماهیت حقوق از مهمترین مباحث فلسفه حقوق است. در نظریه های حقوقی معاصر می توان درباره ماهیت حقوق به دو رویکرد اصلی اشاره کرد. این دو رویکرد ماهیت حقوق را در قالب دو قضیه مطرح می کنند: نخست ضرورت تعیین شرایط کلی است که یک هنجار مشخص در حوزه آن «اعتبار حقوقی» می¬یابد. مثلاً آیا فقط باید به مرجع وضع یک قانون پرداخت یا علاوه بر آن، تحلیل ماهیت هنجار نیز مورد توجه است؟ این پرسش در واقع کلی¬ترین پرسش راجع به شرایط اعتبار حقوقی است. دوم اینکه در بررسی جنبه هنجارمندی حقوق هم باید به نقش تبیینی مؤلفه های حقوق توجه داشت و هم به وظیفه توجیهی- هنجاری آن ها. نقش تبیینی کوششی است برای توضیح اینکه چگونه هنجارهای حقوقی میتوانند در نقش دلایل یک عمل حقوقی جلوه گر شوند و نیز توضیح دهند که پای کدامیک از دلایل را برای ایفای این نقش باید به میان کشید. نقش توجیهی- هنجاری نیز ناظر به دلایلی است که مردم بر اساس آن باید جنبه های هنجاری حقوق را به رسمیت بشناسند. به بیان دیگر، این نقش کوششی است برای تبیین مشروعیت اخلاقی حقوق. (اصل مقاله)

برچسب‌ها: مقاله فارسی فلسفه حقوق
+ نوشته شده در  جمعه شانزدهم تیر 1391ساعت 13:5  توسط فلسفه حقوق   | 

فلسفه حقوق فراتر از حقوق به ما می‌آموزد

گفتگوی منوچهر دین پرست با دکتر محمد راسخ : یکی از موضوعاتی که فیلسوفان به آن تمرکز یافته‌اند تبیین معناى حق است. برخی بر این باورند که معنای حق تقریبا عبارت است از هر امر ثابت اعم از واقعى و نسبى و این معنا در تمام موارد استعمال حق صادق است. پس خدا را حق گوییم، زیرا به برهان عقلى امرى است ثابت و واقعى. همچنین در معناى حقوق نیز معتقدند که یك معناى حقوق، جمع حق است كه حق را امتیازات ویژه در نظر گرفته شده براى افراد و گروه‏ها معنا می‌كنند. معناى دیگر كلمه حقوق، مجموعه بایدها و نبایدهایى است كه اعضاى یك جامعه ملزم به رعایت آنها هستند. حقوق در این معنا در واقع، اسم جمع است، مثل كلمه قبیله و گروه. بعضى در این معنا حقوق را مرادف با قانون گرفته‏اند؛ مثلا به جاى حقوق اسلام، كلمه قانون اسلام را به كار مى‏برند. معناى دیگرى كه براى حقوق در نظر گرفته‏اند، علم حقوق است و منظور از آن دانشى است كه به تحلیل قواعد حقوقى و سیر تحول آنها مى‏پردازد. در این معنا كلمه حقوق لفظا و معنا مفرد است نه جمع. شاید به خاطر چنین تعاریفی بوده که برخی از فیلسوفان امروزه صحبت از فلسفه حقوق می‌کنند. در این گفتگو نیز در صدد تبیین همین موضوع هستیم که دکتر راسخ از منظرهای مختلف و ارائه دیدگاه خود موضوع فلسفه حقوق را تبیین کرده‌اند.


برچسب‌ها: مباحث فلسفه حقوق
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه سیزدهم تیر 1391ساعت 11:14  توسط فلسفه حقوق   |